• fredag 26 maj 2017
  • Familjeannonser
  • Lunchguiden
  • Grannar
  • Lokus
  • XTRABONUS
  • Lohts
  • JobbPlus - Östergötlands nya mötesplats för dig som söker jobb och nya möjligheter
Intagen får inte ha porrtidning på fängels... Juristbloggen Juristbloggen
Vädersponsor:

Sanna Dahlström & Markus Hast

Naprapaten & Hälsocoachen

Naprapat Markus Hast och Hälsocoach Sanna Dahlström är klinikkollegor som bloggar om hälsa sett från två synvinklar. Hast inriktar sig på idrottsmedicin och optimering av fysisk prestation samt förebyggandet av smärta i muskler och leder. Detta medan Sannas profession innefattar andra perspektiv som påverkar vårt välmående; kost, träning, stress, sömn ex. Här på bloggen skriver vi om de olika aspekterna som påverkar hur vi mår. Du får även ta del av många praktiska tips och råd som vi dagligen tillämpar i våra yrkesroller.  

Har du hört talas om PÅFFLOR!?

Norrköping Snart är dagen D här. Våffeldagen!!!! Love it.

Årets våffla är utan tvekan "Påfflan"! Har du testat? Det är genialiskt tycker jag!!!!!!

Tro det eller ej men den innehåller bara EN ENDASTE INGREDIENS. Du kan nog lista ut vad det är.

Påfflor är perfekt om man vill äta våfflor till middag, men tycker att den traditionella våfflan med grädde och sylt inte är nog matig. Låt mig presentera detta underverk! BAMPARAMPAAAA......

Ser det inte helt underbart ut!? Visst gör det! Och den hemliga ingrediensen är förstås POTATIS 😊

Så här gör du påfflor:

  1. Koka valfri mängd fast potatis tills den är helt klar, men låt den inte bli överkokt. Låt sedan potatisen svalna
  2. Sätt på ditt våffeljärn och vänta tills det är tillräckligt varmt. Smörj järnet med tex rapsolja.
  3. Lägg ned en stor eller två mindre potatisar i mitten av järnet, mosa till med litegranna, flingsalta och peppra, och stäng sedan locket ordentligt. Se till att det är bra tryck.
  4. Låt påfflan gräddas länge, längre än en vanlig våffla. Håll dig i skinnet, öppna inte och titta för tidigt för då kommer den inte att hålla ihop.
  5. Ta-da! Lägg din påffla på galler och låt svalna lite. Servera sedan med någon god röra, tex hemmagjord skagenröra. Eller som jag gjorde, med cremefraise och rom. Du kan också äta dina påfflor som potatisbullar, med lingon och kalkonbacon tex. Eller blodpudding (utan tillsatt socker). Valet är ditt!


Är potatis nyttigt?

Potatisen har fått ett oförtjänt dåligt rykte de senaste åren tycker jag. Visst, den är lätt att överäta och gör då att det blir mycket energi, så om man önskar vikrkontroll gäller det att vara på sin vakt. Men hur det än är så inehåller faktiskt potatis en stor andel vitaminer, mineraler och antioxidanter. Alltså, så länge du äter denna knöl i måttlig mängd, så är den bra för dig! Tänk så här: Potatisen är en detalj i din måltid, men det är nödvändigtvis inte den som utgör grunden. Då är du på rätt spår.

Här och här hittar du mer traditionella våffelrecept (som äts mer som fika eller efterrätt), men med en hälsotouch såklart!


Glad våffeldag!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

 

Världens godaste grilltillbehör!

Bästa tillbehöret till kryddiga grillspett, eller varför inte något annat smarrigt och smakrikt från grillen, är utan tvekan denna fräscha sallad! Om du inte redan har testat så rekommenderar dig verkligen att göra det! Så snart du bara kan!

"Tabbouleh"! Mums!

Du behöver:

  • 3 dl bulgur, kokt men svalnad
  • En bunt bladpersilja, finhackad
  • 1/2 kruka bladpersilja, finhackad
  • 2 tomater, finhackade utan kärnhuset
  • 1/2 gurka, finhackad
  • Saften från 1/2 citron
  • 1/2 dl olivolja
  • En nypa flingsalt
  • En gnutta färskmalen svartpeppar 

Serveras förslagsvis ihop med dessa kycklingspett eller varför inte något av dessa gamla godingarna!

Dippsås till maten?! Ja! Kolla här (hummus)! Och här (mangosalsa).


Jag smaskade min tabbouleh ihop med detta! Halloumi och kycklingspett. Smarr!


Smaklig grill!
/Häslocoach Sanna Dahlström

Känner du till granatäpple-knepet?!

Hallå där! Hoppas ni mår bra.

Jag åt "snabbmat" till middag här om dan 💃En sallad med chorizo (väljer gärna en sort av hög kötthalt) bulgur, granatäpple, bladpersilja & mynta, salt o peppar 🌱 Superfräscht, snabbt och busenkelt!

Visst ser det smarrigt ut!

Du vet väl hur du smidigast kärnar ur ett granatäpple? Alltså utan att skvätta ner hela dig själv och köket med läbbiga blodstänk som knappt går att få bort.

Gör så här: Dela granatäpplet i fyra klyftor eller fler och sänk ner delarna i en stor skål med vatten. Håll dina händer under vattnet medan du enkelt separerar kärnorna från skalet. Det vita innanmätet kommer flyta upp till ytan på vattnet så att du enkelt kan sina bort det medan kärnorna håller sig hela och fina på botten. Häll sedan av vattnet och fånga upp kärnorna i en sil! Lätt som en plätt!

Lycka till!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Årets Vårrus 2017

Norrköping Vårruset är ett av årets höjdpunkter för mig! Många av mina klienter sätter upp mål eller delmål relaterade till just detta lopp.

Årets upplaga bav vårruset blev lika lyckat som alltid! Här kommer några bilder!



Bra jobbat alla ni tjejer som var med och sprang eller gick! Ni gjorde det kanonbra!

Så här såg det ut första gången jag var med och sprang vårruset. Jag är en riktig veteran vid det här laget 


/Hälsocoach Sanna Dahlström

Perfekta Sötpotatispommes

Norrköping Har du också klurat på hur man får till den där perfketa krispiga sötpotatispommesen? Det har jag klurat på skall du veta. Och nu har jag knäckt koden!

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader
  2. Skala och skär sötpotatisen i "strips"
  3. Lägg ut sötpotatisstripsen på en bakplåtspappersklädd plåt och pudra potatismjöl över potatisen, vänd runt så att alla strips är täckta
  4. Ta på en gnutta av valfri olja och vänd runt sanbbt, flingsalta och ha ev andra kryddor på om du ösnkar
  5. Skjutsa in i ugnen och vänta med att ta ut pommesen tills den ser riktigt krispig och gyllenbrun ut, då är den klar!
  6. Låt svalna ett litet slag, skaka runt i bakplåtspappret innan du serverar
  7. Bon appetit! 

Är sötpotatis nyttigare än vanlig potatis?
Sötpotatis är egentligen inte en potatis utan en ört, men tillredningen av den går till ungefär som för vanlig potatis. Du kan tex göra bakad sötpotatis, sötpoatis i ugn, sötpotatissoppa med mera. Smaken påminner mer om morot än potatis tycker jag, fast ännu godare! Bland hälsogurus prisas sötpotatisen som rena rama supermaten, medans vanlig potatis fått ett dåligt rykte den senaste tiden. Men vid närmare titt är egentligen inte sötpotatisen så himla mycket bättre än vanlig potatis, som faktiskt också innehåller många bra näringsämnen! Där emot har sötpotatis och vanlig potatis olika näringsinnehåll, vilket betyder att det kan vara en bra idé att variera sig och äta vardera för att få i sig en så bred repertoar som möjligt av födoämnen. Så, satsa på att köpa hem sötpotatis ena gången du är och handlar, och vanlig potatis nästa gång.

Middagsförslag; Grillad halloumi, sötpotatis och jordgubbsallad!

/Hälsococah Sanna Dahlström

Löpning i Hydepark & på alptoppar

Jag har tidigare berättat för er (klicka på länken) att jag gillar att förena resande med träning och speciellt löpning. Förra året sprang jag i Afrika, Kanarieöarna, Italien & England. Nu har jag varrt ute och fart igen! Och löpardojjorna var GIVETVIS nedpackade ☺

Här ser ni mig löpandes i Hydepark, London. Vilken vacker park! 

Har man bara en parkbänk så kan man också styrketräna på en massa olika vis!

Och har man bara en sjö o bakgrunden kan man göra lite konster ☺

Det är inte så att jag springer specielt kvalitatiivt när jag är på semester. Jag tar tid på mig. Kollar på grejer, stannar och tar foton, dubbelkollar på kartan att jag inte sprungit vilse.. Det är inga rekordtider direkt men det bryr jag mig inte det minsta om. Jag tycker det är fantastiskt att uppleva en stad till fots, gärna tidigt på morgonen innan alla andra turisterna vaknat.

Ett annat ställe som jag passade på att springa på i tidigare i våras var i Österrikiska Alperna. Magisk utsikt! Jag har aldrig sprungit på så hög höjd förut och jag fick för mig att det var bra "höghöjdsträning". Jag kände mig extra stark i flera veckor efteråt.. Men efter att ha läst på lite så insåg jag att jag inte uppnått kriterierna för att det skulle ge något extra skjuts för konditionen (extra många röda blodkroppar). Jag hade varken varit så högt upp som man bör, eller under så lång tid som man behöver för att få extra nytta. Men vad gör väl det, huvudsaken var ju att jag kände mig stark ☺

Nästa gång vet jag inte vart det bär av, men en sak är säker, löparskorna kommer få hänga med!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Hast: Legitimerad Naprapat med ett stort idrottmedicinskt intresse. Var medicinskt ansvarig för svenska handikapp landslaget i bordtennis under VM i Kina 2014. Har tidigare drivit eget företag i sju år som hälsoutvecklare och massör och varit fystränare och naprapat för Katrineholm Bandy i elitserien och Värmbol fotboll i division II under flera säsonger. Har själv ett stort idrottsintresse och har de senaste åren spelat bandy på elitnivå.


Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Sportbloggar

Kultur- & nöje

Livsstil

Övrigt

Politiker

Frågor om våra bloggar?

Behöver du komma i kontakt med oss angående våra bloggar?
Mejla till bloggar@ostgotamedia.se