• tisdag 17 oktober 2017
  • Familjeannonser
  • Lunchguiden
  • Grannar
  • Lokus
  • XTRABONUS
  • Lohts
  • JobbPlus - Östergötlands nya mötesplats för dig som söker jobb och nya möjligheter
Fotbollen som medieobjekt & relationen pre... Mirzas fotbollsblogg Mirzas fotbollsblogg
Vädersponsor:

Jennifer Fast

Den psykiska ohälsan

Varningssignaler för självmordstankar del 2

Det finns signaler hos en person som har självmordstankar. Signaler som man kanske inte reflekterar över att "oj den här personen har tankar på att ta sitt liv". Det kan låta som vilken diskussion som helst eller att personen "bara" vill berätta vad denne läst och kan verka helt oskyldigt.

Jag listar här nedan de vanligaste signalerna som vi bör vara observanta på hos personer som pratar om självmord! 

Att personen…

 … pratar mycket och ofta om självmord. 

 … är upptagen med döden. Söker frekvent på nätet om självmord. 

 … tar till undanflykter så som " det är ett intressant ämne, jag undrar bara...osv" när hen pratar om självmord.

 … börjar ge bort saker som betyder mycket för personen. 

 … har stark ångest. 

 … får plötsliga vredesutbrott. 

När tankar övergår till planer sker detta oftast i tystnad. Beslutfattande om att ta livet av sig sker helt i det tysta.

Detta skrev jag nog i tidigare inlägg här nedan men är viktigt att upprepas och veta!

En person som också bestämt sig kan verka glad, lugn och som vanligt innan planen går i verk. Oftast sker detta efter att personen mått väldigt dåligt ett tag och man som anhörig känt sig orolig. Men då är det bra att veta och vara observant på de saker som jag skrev här ovan. Att en förbättring inte alltid betyder att personen är frisk utan kan ha bestämt sig i tystnad.

Man ska absolut inte vaka över personen dag som natt så att hen känner sig trängd och övervakad, men man kan vara observant, lite kontrollerande och om möjligt vara så nära personen som möjligt. Visa att man finns och att man bryr sig. Hitta på saker och besök personen överraskande. Gör saker som du vet att personen gillar. Var närvarande men inte övervakande. 

 

 

Suicidpreventiva dagen!

Norrköping Den 10 september var det suicidpreventiva dagen. Då anordnades olika föreläsningar runt om i landet om just suicidprevention, även i andra EU-länder uppmärksammas denna dag!

Ungefär var 6:e timme tar någon livet av sig varje dag i vårt avlånga land - Sverige. Det är för mycket, alldeles för mycket!
Tillsammans kan vi minska denna siffra genom att va lyhörda, öppna och hjälpa dem som behöver hjälp. Det finns mycket information att söka på nätet om hur man kan hjälpa, men bäst hjälp enligt mig är att kontakta någon och prata om hur vi kan hjälpa suicidnära personer.

Det man ska ha med sig i tanken är att självmord oftast sker i det tysta, när en person bestämt sig så har denna bestämt sig, längre ner på bloggen har jag skrivit om varningssignalerna.

 

I och med att det var suicidpreventiva dagen vill jag återigen uppdatera ditt kontaktnät för vart du kan vända dig för råd som anhörig, men också du som mår dåligt!

Psykiatriska akutenheten har alltid öppet dygnets alla timmar - både för att besöka och att ringa.

Det finns också mängder av olika hjälporganisationer att kontakta via nätet.

Hjälplinjen: 0771-220060

Bris: 116111

Jourhavande kompis: 08-7021680

Jourhavande präst: Ring 112 och fråga efter Jourhavande präst alla dagar klockan 21-06.

Mind självmordslinjen: Chattfunktion på www.mind.se eller telefon 90101. 

 

Ord i texten:

Suicidprevention - förebygga självmord.

Suicid – självmord

Anhöriga kan också behöva stöd

Norrköping Att vara anhörig till en person med psykisk ohälsa kan få en att känna sig maktlös, hjälplös och bli slut i kropp och skäl.

Du som anhörig är en viktig del i återhämtningsprocessen men det betyder inte att du alltid behöver vara nära. En del anhöriga har kört slut på sig själva för att man vill vara tillgänglig dygnets alla timmar.

Det är inte det viktiga att du som anhörig ska vara tillgänglig hela tiden, hälsa på varje dag och så vidare.

Det räcker att du visar att här är jag, jag finns för dig men inte hela tiden, jag stöttar vid läkarsamtal och möten med myndigheter. 

Anhöriga behöver tid för att hämta sig också, ibland behöver man själv också stöd i form av anhörigsamtal för att orka vara en hjälp till sin anhörig.

Många mår väldigt dåligt för att deras barn, syster, mamma eller varför inte en vän mår dåligt. Då är det också extra viktigt att själv få stöttning och våga be om hjälp där din anhöriga vårdas.

De kan alltid hjälpa att guida vart du ska vända dig men även stödja på plats med ett kortare samtal för att sedan leda dig vidare för hjälp med din återhämtning.

Glöm aldrig att ta väl hand om dig själv och våga be om hjälp om du känner att du behöver det! 

Med fokus på veckoinlägg

Norrköping Jag lovade ju ett inlägg om bemötande av självskadebeteenden efter utbildning som jag och två andra tjejer gick i Stockholm i maj.

Kursen var jätteintressant och jag lärde mig en hel del nytt. Ett bra bemötande ska man alltid ha, oavsett sjukdom, men den här utbildningen handlade om just bemötande av självskadebeteende.
Ett inlägg om bemötande kommer att publiceras här på bloggen i början på nästa vecka.

Jag kommer att publicera ett inlägg i veckan som minst. Det kommer vara lite längre och sen om tiden finns kommer jag skicka in kortare inlägg. Men mitt fokus kommer ligga på de större inläggen som kommer en gång i veckan. Oftast måndagar, men med eventuella reservationer för ändring. Vi är ju inte mer än människor vi också bakom skärmen så sjukdomar också vidare inträffar oss med.

Jag hoppas ni haft en bra sommar trots tråkiga vädret som varit.

Att möta självskadebeteende

Nu är jag äntligen hemma från en givande utbildning i Stockholms skärgård. Jag blev utbildare i bemötande av självskadebeteende.
Jag tänkte skriva lite om detta ämne. Vi möter alla någon gång i livet en person med självskadebeteende. Många blir rädda, arga, ledsna och frågar sig hur ska man bemöta detta beteende?
Kom ihåg A och O: du ska inte behandla! Det är viktigt att veta.
Är du förälder, kusin eller kanske nära vän? Visa att du finns där och ta kontakt med vårdcentralen eller närmaste psykiatrimottagning, alternativ kan du ringa och rådfråga på psykiatriakuten.
Men hur bemöter vi det här? Det är viktigt att du visar intresse och lyssnar på vad hen vill berätta, var nyfiken och fråga. Visa att du finns där och att du vill hjälpa hen att få hjälp.
Behåll ett lugn hela tiden när du upptäckt en självskada hos en person i din närhet. Att blir arg eller säga hur ledsen du blir hjälper inte, det gör bara att du skuldbelägger hen för dina känslor.

Så enkelt egentligen i något som är svårt, eller hur? Jag hoppas detta är till lite hjälp i hur man kan bemöta ett självskadebeteende eller egentligen bemöta när man först upptäcker detta. Jag kommer att gå mer in i djupet av detta men det här är en liten början av det hela.

 

Panikångest!

Panikångest är ett vanligt tillstånd. Det ger både fysiska och psykiska symtom. Det är väldigt obehagligt men inte farligt med panikångest. Man får känslor av rädsla och oro. Man kan självhjälpa sig och få behandling som lindrar mot panikångest.

Tips på självhjälp!
• Lär dig magandas. Många attacker hyperventilerar man!
• Framkalla ditt värsta symtom av panikångest. Det gör man genom att skapa symtom som man upplever i en panikattack. Till exempel yrsel – snurra, snurra och snurra tills du får yrsel. Gör gärna detta med en stödperson första gångerna och möt yrseln! Ju mer du tränar, ju mer kommer känslan av att yrseln inte är något farligt.
• Träna i verkliga situationer. Kanske du får panik av att åka kommunalt? Träna då på att åka kommunalt: börja med en hållplats i taget. När du känner trygghet i det utöka med två hållplatser och så vidare tillsammans med en vän.
• Lär dig vad panikattack är.
• Jobba med dina tankar. Attacken börjar alltid med upplevelser som är obehagliga, stressande och hotfulla. Detta tyder på negativa tankar, automatiska tankar. Panikångest är en inlärd rädsla!

De flesta som drabbas av panikångest/attacker blir friska från det. Har du drabbat av panikångest?
Ta kontakt med en öppenvårdskontakt i din region.

I Norrköping har vi:
Vrinnevimottagningen.
Citymottagningen.
Capio - som är privat mottagning.

Man kan också kontakta psykiatriska akutenheten på Vrinnevisjukhuset vid pågående panikattack för snabb hjälp.

Läs mer om panikångest på 1177.se

Jag heter Jennifer och är utbildad undersköterska, skötare och behandlingsassistent. Jag jobbar just nu som skötare inom psykiatri. I den här bloggen skriver jag om det mesta som rör psykiatri men försöker framförallt vägleda att uppmana till att våga söka hjälp. Kom ihåg: kom ihåg,  Du är aldrig ensam!

Sportbloggar

Kultur- & nöje

Livsstil

Övrigt

Politiker

Frågor om våra bloggar?

Behöver du komma i kontakt med oss angående våra bloggar?
Mejla till bloggar@ostgotamedia.se