Logga in
Vädersponsor:

Linn Jerrhage

Aussielife

Bloggen om Dolphins- och Norrköpingstjejen Linn, livet i Australien, studier och basket.

Kommer spendera den svenska sommaren i Australien

Så, det har blivit lite ändrade planer angående när jag kommer tillbaks till Sverige igen. Basketlaget jag spelar med här frågade om jag kan stanna till juli vilket jag idag tackade ja till! Så jag ska jobba med att coacha basket när skolan slutar i maj och sen ska dom fixa något annat boende till mig eftersom mitt kontrakt jag har nu går ut i maj. Ska bli sjukt kul att få spela nästan hela säsongen med dom här i Canberra!  Det är näst högsta ligan här i Australien och den kallas SEABL. Matcherna börjar den 14:e april och slutspelet är i augusti, vilket jag tyvärr kommer missa då mitt visum går ut i juli. Men det här ska bli sjukt kul och jag vill bara att matcherna ska dra igång!!

Skolan har dragit igång ordentligt här och jag är i skolan mån-tors och är ledig på fredagar. Man får sätta ihop sitt egna schema här vilket jag tycker är så smart! Man kan välja mellan flera olika tider som kurserna ligger på för att få ihop ett schema som passar en så bra som möjligt. Läser som sagt 4 kurser här och jag är rätt nöjd med alla, en är motion graphics vilket är en ordentlig utmaning då jag aldrig jobbat med animeringar förut, men det är kul med utmaningar!

BUCKETLIST

Okej nu blir det en recap på bucketlisten! Vi var alltså 25 utbytesstudenter som åkte med Barefoot downunder från Cairns till Brisbane under en vecka, sen åkte jag och tre till ner till Gold coast efter det.

Dag 1
Vi flög till Cairns och checkade in på vårt hostel och på kvällen käkade vi middag där med gänget.

Dag 2
Dag två gick vi upp tidigt för att bege oss ner mot hamnen och den båt vi skulle åka med ut till barrrärrevet. Det tog ca 2h ut till revet och sen var det bara att sätta på sig utrustningen och hoppa ner i vattnet. Vi snorklade flera timmar och det var häftigt men kanske inte lika häftigt som jag förväntat mig. Såg inte så mycket som vi hoppades och korallrevet var inte alls lika fint som jag föreställt mig, men det var and häftigt att snorkla vid barriärrevet. Det serverades jättegod mat på båten, räkor, lax och massa annat. Efter lunchen åkte vi till nästa ställe för att snorkla. Efter några timmar där åkte vi hemåt igen. På kvällen blev det mat och utgång med tidig hemgång.

Dag 3

Den här dagen var enda dagen ingenting var planerat, så vi gick ner till esplanaden i Cairns och la oss på fakestranden och badade i lagunen. Helt plötsligt började det spöregns så vi drog tillbaka till hostelet för att käka. På kvällen gick vi till nattmarknaden och sen åt vi bbq tillsammans.

Dag 4

Idag var tanken att vi skulle åka buss ner till Airlie beach för att spendera kvällen/natten där men då deter en cyklon som var påväg dit fick vi ändra planerna lite. Vi fick tyvärr, tyvärr åka ända ner till Rockhampton och därför missa Whitsundays… För risken var att vi hade hamnat mitt i cyklonen annars. Så vi satt i bussen från 08:30 till 00:30 med några stopp, bla. Townsville. Det var inte lika tufft som det låter, vi hade rätt kul vilket gjorde bussresan okej. När vi var framme vid Rockhampton checkade vi in på hostelet och gick och la oss.

Dag 5
Checkade ut från hostelet och satte oss i bussen ännu en gång, nu var destinationen Hervey bay, vi gjorde några stopp på vägen så var var framme på kvällen. Käkade middag på hostelet och sedan gick vi och la oss.

Dag 6
Idag var det äntligen dags för Fraser Island! Vädret var inte det bästa men det var inte mycket att göra åt. Vi tog färjan ut till världens största sandö och när vi var framme hoppade vi in i bussen och träffade våran guide för dom kommande två dagarna. Första dagen på ön var vi vid champagne pools, Eli creek, Maheno shipwreck och massa andra ställen. Det var jättehäftigt att se naturen på ön, det fanns inga riktiga vägar utan man kör på stranden, det är deras ”highway”.

Dag 7

Andra dagen på Fraser island och vi började med att åka till Lake Mckenzy, tyvärr regnade det men oavsett så badade vi och man såg ändå hur fint det var. Sen åkte vi till ”central station” och gick igenom regnskogen och avslutade dagen med att ta en hike till en sjö som heter Lake Wabby. Efter det var det dags att åka till färjan till fastlandet igen. Två riktigt häftiga dagar på ön.
Dag 8
Vi åkte rätt tidigt från Harvey bay för att köra ner till Noosa vilket var ett så underbart ställe! Tyckte om det jättemycket, så mysigt! Där fick jag för första gången i mitt liv surfa!(!) Det var så himla roligt, men riktigt svårt. Kunde dock ställa mig upp, flera gånger, så jag är nöjd. Efter surfningen köpte jag mig en acaibowl och solade lite innan vi skulle sätta oss på bussen igen. Nästa stopp var slutdestinationen: Brisbane. Vi kom dit runt fem tiden och gjorde oss iordning för ”farvälmiddag”. Efter middagen blev det utgång.

Dag 9

Idag splittrades vi från den stora gruppen, först spenderade vi lite tid i Brisbane, kollade på botanic gardens osv. Efter det satte vi oss på tåget ner mot Gold coast. Tog kanske 2h innan vi var framme och när vi checkade in på hotellet var vi helt mållösa, det låg verkligen på stranden, vi hade utsikt över hela stranden och surfers paradise. Det var verkligen perfekt. Vi lämnade sakerna på rummet och sprang direkt ner till stranden. På kvällen lagade vi middag och gick sen ner och kollade på någon konsert, eftersom det var commonwealth games så var det mycket som hände under tiden vi var där.

Dag 10
Började dagen med att käka frukost på stranden och sedan tog jag en löptur på stranden och ett gympass. Därefter blev det stranden hela dagen, så skönt. På kvällen blev det konsert igen. Surfers paradise var verkligen så härligt och så fint, det blev verkligen ett bra slut på resan då den var så intensiv eftersom vi gjorde så mycket, perfekt med två dagar då vi bara kunde ta det lugnt och få lite sol och bad.

Dag 11
Hemgång, tyvärr var det idag dags att lämna paradiset och bege oss till Canberra igen.

3 matcher och nu: bucketlist!

Har haft en fullspäckad vecka! Har spelat 3 matcher, en träningsmatch med caps academy, en med universitetslaget och en med mitt premier 1 lag. Det blev två vinster och en förlust.

Idag hade jag presentation i motion graphic vilket jag tyckte gick helt okej och sen basketträning. Nu har jag packat klart och imorgon vid sju åker vi till flygplatsen för att flyga till Cairns!! Så imorgon börjar bucket list, en resa från Cairns ner till guldkusten, vilket ska bli så sjukt kul! Är tillbaka här den 9:e april men ska försöka uppdatera från mobilen så gott det går.

Hoppas ni har en grym påsk!

Booderee National park

'

Så den här helgen skulle vi åkt till Albury för träningsmatch men den blev tyvärr inställd då dom hade flera sjuka och skadade. Istället bestämde jag och Keely oss för att åka till stranden. Vi hamnade, utan att vi visste om det, i en underbart fin nationalpark där vi kollade ut ställen på kartan vi tyckte lät intressanta och åkte dit. En underbart härlig dag och ett så bra slut på veckan.

Ny vecka och mycket händer i veckan, jag har tre större inlämningar som ska in och vi åker till Sydney på lördag för träningsmatch. Det ska bli intressant att se hur bra det andra laget är eftersom jag inte kunnat jämföra med något annat lag än.

Bilder från Melbourne

Helgen som var tog vi bussen ner till Melbourne, det tog 8h men vi åkte under natten så det var ändå helt okej, men det blev inte jättemånga timmar sömn.

Melbourne var verkligen en härlig stad, mycket mysigare och trevligare än Sydney och jag skulle gärna vilja åka dit igen. Mestadels av tiden gick vi runt i stan och kollade men söndagen spenderade vi på Brighton beach med de kända badhytterna.

Inte jättebra kvalité på bilderna tyvärr, men nu har det äntligen löst sig med att ladda upp bilder så nu blir det mer av det!!

Namn: Linn Jerrhage
Om mig: Norrköpingstjej som är uppvuxen i baskethallarna och i Dolphins men numera är bosatt i Jönköping sedan hösten 2016 då jag läser Medie- och kommuniaktionsvetenskap på Jönköping University. Denna vår kommer jag spendera på Universtity of Canberra i Australien som utbytesstudent. Studierna kommer jag kombinera med att spela basket i Canberra Capitals Academy i näst högsta ligan. Följ min vardag på andra sidan jorden här!
  • Mest lästa bloggar

Sportbloggar

Kultur- & nöje

Livsstil

Övrigt

Politiker

Frågor om våra bloggar?

Behöver du komma i kontakt med oss angående våra bloggar?